Let The Magic Begin

Welcome to Hogwarts

Jumaat, 16 Disember 2011

--CERPEN-- Lovelia Winterville: Prolog


Kampung Sulaman, Negara X.

“Ann, mari sini sekejap nak,”

Suara ayahnya mengisi ruang tamu rumah kecil mereka. Ann yang sedang berkemas, terhenti seketika. Bagasi yang masih terbuka, ditinggalkan begitu sahaja. Dia akan bertugas di Bandar Mega dua hari lagi. Bidang perhotelan telah membuka peluang untuknya yang baru sahaja menamatkan pengajiannya dengan kelulusan ijazah kelas kedua. Dia percaya rezeki berada di mana-mana. Ann melangkah keluar dari biliknya seolah-olah ditarik oleh punca suara tersebut. Ayah kini sedang duduk di atas sofa berkulat di ruang tamu rumah itu. 


“Ya, ayah?”


“Ann, ayah nak cakap sikit dengan kamu”


Hati Ann dilanda resah. Apa yang hendak dibicarakan oleh ayahnya itu? Ibu muncul dengan menatang dulang yang berisi sejag teh dan beberapa biji cawan kosong. Ann membantu ibunya mengisi air tersebut ke dalam semua cawan. Ayah senyap, namun raut wajah tua itu tidak mampu menyembunyikan kerunsingannya. Ketika itu, hanya kedengaran bunyi kanak-kanak bermain di halaman rumah. Aroma pisang goreng menerpa hidung masing-masing yang berada di rumah itu. Ibu menjeling ayah, seperti mengatakan “nanti dulu” dan berlalu pergi ke dapur. Beberapa minit kemudian, ibu menatang dulang lagi, kali ini terisi dengan pisang goreng panas yang menyelerakan. Perlahan ibu meletakkan dulang tersebut di hadapan semua yang berada di situ. Ayah berdehem.

“Sebenarnya, ayah cuma nak beritahu kamu. Kamu masih ingat lagi dengan budak Jamil tu?”


“Ingat. Kenapa pula dengan dia ayah?” tanya Ann.


Ayah memandang ibu. Ibu mengangguk.


“Begini, sebulan yang lepas sebelum majlis konvokesyen kamu tu, emak dan ayahnya datang kemari. Bertanyakan tentang kamu. Katanya hendak merisik khabar, kalau-kalau kamu dah berpunya. Ayah kata yang kamu tu masih sendirian lagi. Emak dan ayah Jamil tu katanya nak datang lagi bulan depan, nak masuk meminang”


Ann tak dapat berkata apa-apa. Ibu dan ayahnya kelihatan bersemangat bila bercerita mengenai Jamil. Ann yang berkawan dengannya sejak berada di tingkatan enam dulu masih belum mengenali jejaka itu sepenuhnya.


“Kamu tak suka?” Tanya ibu secara tiba-tiba.  


“Bukan begitu, bu. Tapi Ann fikir lebih baik fikirkan soal pekerjaan dulu. Ya lah, kita pun datang dari keluarga yang kurang berkemampuan” jawab Ann.


“Kenapa pula? Kalau kamu berkahwin, Jamil tu boleh sara kamu. Sekurang-kurangnya, taklah kami risaukan keselamatan kamu nanti” kata ayah.


Ann hanya membisu. Dia sudah dapat menduga fikiran orang tuanya. Mereka terlalu sibuk memberitahunya mengenai Jamil, jejaka yang agak popular semasa dia bersekolah dulu. Apa yang selau menyapa cuping telinganya adalah kenyataan seperti “Jamil tu budak baik, solat tak tinggal”, “Jamil tu hormat ibu bapa”. Baginya itu semua tak boleh dipercayai selagi dia tidak melihatnya sendiri.


“Kalau boleh, nanti beritahu kami bila kamu dapat cuti dari syarikat tempat kamu bekerja tu. Senanglah ayah nak menjemput kamu balik” tegas ayah.


Ann hanya mengangguk. Dia cuba berfikiran positif, tapi dalam masa yang sama juga tidak bersetuju dengan permintaan kedua orang tuanya itu. Dia memutuskan untuk berdiam diri dahulu. Petang itu dirasakan amat lambat berlalu bila orang tuanya asyik bercerita mengenai Jamil di hadapannya. Memuji jejaka itu bersungguh-sungguh. Tetapi baginya, semua itu tak penting. Terikat dengan tali pertunangan akan menimbulkan masalah kepadanya, tambahan pula kata orang bertunang itu banyak halangannya. Ann kemudiannya meminta diri untuk terus berkemas.


*********************************************************************

 
Lovelia Winterville (Robinson’s Manor), Negara S.


“Lord Robinson, terima kasih atas kerjasama anda. Saya sangat gembira yang anda akan berkunjung ke tempat saya” kata seorang lelaki pertengahan umur sambil berjabat tangan dengan aristokrat Negara S itu.

“Itu bukan masalah besar, Datuk. Saya juga amat gembira dapat bekerjasama dengan anda, sahabat lama. Agak lama juga saya tidak berkunjung ke sana. Rasanya seperti baru semalam kita bersua” balas Lord Robinson dengan senyuman mesra.


“Ya… itu sudah tentu. Isteri saya meminta maaf kerana tidak dapat datang bersama kali ini. Pak Cik Ahmad kini berada di rumah kami. Anda tentu kenal dengan beliau kan?”

“Ahmad… ya, saya masih ingat dengan beliau. Tukang kebun rumah anda yang agak berusia itu. Tentu beliau sudah berusia 80 tahun bukan?”


“Ya. Kasihan beliau… anak-anaknya tidak mempedulikannya lagi. Isteri saya sudah menganggapnya seperti ahli keluarga kami. Maklumlah, jasa beliau sejak berkhidmat dengan ayah saya dulu pun sudah banyak. Isteri saya pula anak yatim piatu”


“Bercakap mengenai anak, anda tidak terfikir untuk mempunyai seorang ke Datuk Hamzah?” Tanya Lord Robinson tiba-tiba. Lelaki yang dikenali sebagai Datuk Hamzah itu hanya tergelak.


“Tak ada rezeki, Lord Robinson. Dah puas berusaha tapi masih juga macam ni. Bagaimana dengan anda? Tak terfikir untuk berkahwin lagi?” balasnya kembali.


Lord Robinson hanya mampu tersenyum.


“Saya hanya mencintai Lady Claire seorang saja dan dia takkan ada penggantinya”


“Saya faham. Anda memang seorang yang budiman” kata Datuk Hamzah.


“Jadi, berbalik kepada persoalan asal kita. Bagaimana jika saya menginap di salah satu hotel anda?”


“Ah… itu sudah tentu. Saya akan berikan bilik presiden untuk anda”


“Jangan risau, bagi saya mana-mana pun boleh. Asalkan tidak terkena dengan hujan atau ditiup dengan angin ribut sudahlah”


Mereka tergelak bersama-sama.


***********************************************************************


Bandar Mega, Negara X.


Ann kini dalam perjalanan ke Hotel H.M Harmoni. Dia yang baru sahaja dihantar oleh ahli keluarganya ke rumah sewa, tergopoh-gapah bersiap untuk menghadiri sesi perkenalan dengan pekerja baru yang lain. Barang-barang miliknya dibiarkan begitu sahaja sementara waktu. Dia siap mengenakan uniform pekerja hotel, dan menaiki teksi untuk segera sampai ke hotel tersebut. Dalam masa kurang daripada setengah jam, Hotel H.M Harmoni berdiri megah di hadapan matanya. Dia membayar tambang teksi yang dinaikinya dan bergegas memasuki bangunan hotel. Syukur, dia selamat tiba sebelum majlis suai kenal bermula.

“Hai. Awak pekerja baru hotel ni ke?” sapa seorang gadis. Ann terfikir yang gadis itu mungkin pekerja baru di situ juga.


“Hai. Ya” jawab Ann sambil tersenyum.


“Ah… saya dah agak! Nama saya Eliza” katanya sambil menghulurkan tangannya untuk bersalaman dengan Ann. Ann menyambut mesra salam itu.


“Saya Anna Mariah” katanya lagi sambil tersenyum.


“Nama awak cantik” kata Eliza.


“Terima kasih. Ibu saya yang berikan nama itu. Katanya, dia meminati lagu Mariah Carey”

Ketawa mereka berderai ketika itu. Seorang wanita yang kelihatan agak tegas kemudian memanggil mereka menyertai beberapa orang pekerja yang lain untuk sesi suai kenal. Ann hanya menurut. Mereka semua menghadiri majlis jamuan kecil bersama dengan pemilik hotel, iaitu Datuk Hamzah sendiri. Apabila terlihat Ann, Datuk Hamzah kelihatan seolah-olah mengenalinya. Namun, Ann hanya berdiam diri dan tersenyum pada beliau. Majlis itu siap sebelum maghrib. Eliza telah dijemput oleh suaminya, dan beberapa orang pekerja baru yang lain juga telah pulang dengan menaiki bas. Mereka hanya akan memulakan tugas mereka pada keesokan hari. Masih banyak tugasan lagi yang perlu dibuat oleh Ann.

Sebuah limosin hitam tiba di perkarangan hotel. Seorang lelaki muda yang kelihatan seperti seorang butler keluar dari limosin dan membuka pintu. Lelaki pertengahan umur yang keluar dari limosin itu kelihatan segak. Nampak gayanya, beliau datang dari jauh. Bendera kedutaan pada limosin saja menjadi bukti kukuh. Butler dan lelaki itu melambai kea rah pemandu, kelihatan seperti mengucapkan selamat tinggal. Limosin hitam itu bergerak pergi selepas butler dan pemandunya mengeluarkan beberapa buah bagasi dari dalam but limosin. Seorang pekerja hotel mengangkat bagasi-bagasi tersebut ke dalam troli lalu menolak troli itu masuk ke dalam hotel, diiringi oleh lelaki yang kelihatan seperti butler ke ruang legar hotel atas arahan lelaki separuh umur tadi.


Sebuah kereta berwarna keperakan meluncur laju di perkarangan hotel. Ann yang melihat situasi tersebut, mengambil tindakan pantas menyelamatkan lelaki separuh umur tadi. Lelaki itu terjatuh di atas batas bunga hotel, manakala Ann tercedera. Kereta itu tidak berhenti, malah meluncur pergi begitu sahaja. Beberapa orang pengunjung yang berada di situ juga tergamam. Pos keselamatan berada agak jauh dari hotel memandangkan kawasan hotel agak luas.


“Miss, you’ve been injured!” kata lelaki separuh umur itu. Dia tergamam apabila melihat Ann, sambil menyebut sesuatu yang kurang jelas berbunyi “Claire”. Ann yang tidak peduli lagi tentang apa yang dikatakan lelaki tadi, bertanya kembali.


“Sir, are you okay?”


“I’m fine. You just save my life” katanya lagi.


Ann melihat Datuk Hamzah dan butler tadi bergegas menuju ke tempat mereka. Datuk Hamzah terkejut. Pantas saja beliau menelefon ambulans. Butler tadi berkata sesuatu kepada lelaki separuh umur tadi.


“Ah… anda baik?” Tanya Datuk Hamzah kepada lelaki tadi.


“Ya, saya baik-baik saja. Tapi gadis ini…”


“Lo…” Datuk Hamzah tidak dapat menghabiskan kata-katanya kerana butler tadi telah memberi amaran.


“Syhh… please do not mention about it here” kata butler tersebut.


“I see, Mr. Alfred”


Ann hanya mendengar perbualan itu sayup-sayup. Pandangannya mulai kabur. Kemudian, gelap.

Jumaat, 9 Disember 2011

Catatan 9 Disember 2011: Inovasi Yang Bakal Menyelamatkan Bumi?

Colonello-Hitman Reborn (Blue Pacifier)

Dear Diary,

Mungkin kedengaran tajuk entri kali ini agak pelik/ ganjil kan? Mungkin sebab aku sendiri pun sebetulnya susah menjangkakan apa yang aku fikirkan kebelakangan ni. XD ahahahahahaha <lantak lah... yang penting aku happy>.

Oh... sebenarnya sesuatu berlaku hari ini. Aku yang bukanlah dari aliran sains ni telah mendrafkan satu inovasi yang mungkin bakal menyelamatkan bumi. Portfolio asal sedang dibuat pada masa ini, dan draf awal selamat disimpan. =) Mestinya anda tertanya2 kenapa dan mengapa pula kajian perlu dilakukan?? baiklah, kisahnya bermula dari emel yang aku terima daripada pensyarah Jerman kami.

Isi kandungan emel tu adalah seperti yang berikut:::

Assignment Werbe-Plakat "Meine beste Erfindung - So kann ich reich werden"

Liebe Studenten,

Assigment-Time...

Bitte gestalten Sie ein Werbeplakat (advertisment poster)!

10.12.2011 Besprechung der Ideen im Kurs *Design, deutsche Sprache, Idee
17.12.2011 Abgabe des Werbeplakats

2012          Dr. Raimond will put into practise your invention and will keep the copyright (sorry guys...)

Itulah yang berlaku. Maka, aku pun dengan tergopoh-gapahnya membuat penyelidikan ke atas tajuk tersebut, Aku yang mempunyai idea sekian lama sejak di bangku sekolah rendah lagi, telah mengambil keputusan untuk mendrafkan inovasi pertama yang aku ingin sekali miliki (teknologi canggih laaa) walaupun aku datang dari keluarga yang kurang berkemampuan. Siap dengan segala kemungkinan, pro dan kontra dan juga pertimbangan ke atas kesannya terhadap alam sekitar dan manusia, aku telah berjaya membentangkan hasil kerja itu di dalam kelas hari ini (pembentangan individu). Alhamdulillah... semuanya berjalan dengan lancar walaupun bahasa Jermanku tersekat-sekat (angkara nerves laa... =.="" ). Tapi, aku paling tidak menjangkakan yang pensyarah kami kelihatan sangat berminat ke atas inovasi yang aku buat itu. Serius aku katakan, aku terkejut!

Beliau mula bertanya tentang punca kuasa dan sebagainya. Aku katakan yang terdapat suatu teknologi yang masih dalam kajian tetapi berkemungkinan besar akan mengubah dunia dengan  kehadiran sumber tersebut, dan kerana itulah aku menjangkakan yang banyak lagi perkara menarik akan berlaku. Pesyarahku itu bertanya lagi, mengenai kemahiran dan peralatan yang akan digunakan dan aku katakan yang aku akan memasukkan maklumat tersebut bila kajianku selesai dalam masa seminggu ini. Bertahun lamanya aku memikirkan idea dan konsep yang sama, tetapi kerana tingkat pengetahuanku yang sentiasa berubah jugalah aku mula memikirkan benda-benda yang kalau difikirkan dengan akal, agak mustahil sebenarnya untuk masa kini. 

Mestinya anda tertanya-tanya tentang inovasi apakah itu bukan? Aku mengandaikan kalau benda itu menjadi realiti suatu hari nanti pun, ada kemungkinan yang teknologi negara kita juga boleh setanding dengan negara maju. Ia memang suatu inovasi yang baik sebenarnya, tapi dalam masa yang sama terdapat keburukan di sebalik kecanggihannya itu. Untuk menguatkan lagi penemuanku itu, aku berusaha sedaya upaya dengan menguji hipotesis2 yang sesuai untuk itu kerana aku sendiri ketiadaan kemahiran dalam pengaturcaraan, malahan fizik, kimia dan biologi juga aku tak tahu. Siapa sangka yang benda itu juga akan menjadikan rumah anda yang jauh berada di depan mata anda. =) Aku langsung tidak menyesal untuk mencurahkan tenaga dan masaku ke atas inovasi tersebut kerana aku tahu, yang masih ada harapan untukku. Impianku yang suatu ketika dulu ingin menjadi seorang saintis masih menyala lagi, dan buktinya kini berada di depan mata. Pensyarah dan kawan2 mengiktiraf penemuan itu, dan sememangnya aku mula bersemangat untuk meneruskannya. 

Cikgu bahasa Inggerisku pernah berkata suatu masa dulu, "The road not taken". Aku bersetuju dengan beliau, kerana sains bukan hanya terhad kepada bidang pengajian. Sains itu luas. Lagipun, aku percaya yang seorang pelajar dari Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi juga mampu menjadi seorang saintis yang hebat, namun mungkin kerana Allah telah menetapkan bagiku untukku melihat sesuatu di fakulti tersebut, maka aku bersyukur dengan ketentuanNya. Cikgu Razuwanda juga pernah berkata, "kamu mungkin masih belum nampak hala tuju kamu, tapi siapa tahu yang bahasa Jerman akan membuka mata kamu suatu hari nanti". Cikgu memang betul. Aku seakan tersedar dari mimpi yang panjang... dan aku mula mengaturkan banyak benda walaupun orang berkata, kita merancang Tuhan yang menentukan. Tapi, selagi aku mampu untuk merancang, aku akan tetap merancang. Jika plan A tidak berjaya, masih ada B-Z kan? =) Mentol juga tidak tercipta dalam masa sehari. Hehehehe...

Aku yang kini terlalu bersemangat sebenarnya dah mula rasa letih. Inovasiku mesti diteruskan kerana pensyarah kami telah memberitahu bahawa "I'll try to find a place to display your invention. Maybe at KLCC or somewhere, so that the other people would know on what a university student can do. It also will train you to speak more in German language and try to make the simple sentence so that everybody can understand about your inventions". Satu cabaran buat anak Malaysia seperti aku... juga, suatu penghormatan buat UPM seandainya inovasi yang lain juga dinobatkan sebagai inovasi yang terbaik. Doakan kami agar semuanya berjalan dengan lancar. Amin.

Selasa, 6 Disember 2011

CODENAME: MISS CHARLES GREY'S LOVER A.K.A LADY GREY

Dear Diary,

Sekali lagi...tajuk pelik. Ahahahahaha... *uhum* OK2... sebenarnya kini saya sedang membaca salah satu manga kegemaran saya, Kuroshitsuji. Kenapa pulak tiba2 tajuk tu lain tapi citer entri lain? macam tak ada kaitan kan? tapi...yang sebenarnya, ADA. Hehehehe... 

Semenjak kebelakangan ni saya cukup sibuk dengan pelbagai aktiviti... dari akademik dengan projek2 dan assignment yang dahsyat nauzubillah macam semester depan baru boleh siap, sampai ke kelab dan persatuan yang memang tak boleh ditinggalkan... dan tugasan sebagai seorang ketua sektor di kolej, juga aktif dalam indoor dan outdoor games termasuklah camping dan sebagainya...phew... alhamdulillah ada jugak masa untuk melukis dan membaca komik serta buku2 ilmiah. Dengan aktif begini barulah rasa puas hati sebab asyik terperap di bilik menyebabkan saya ni mudah jatuh sakit. Ya lah, sudah biasa dengan kehidupan bebas dan aktif, takkan lah berkurung lagi di dalam bilik kan...baik pergi bersukan... hehehehe

Okay laa... tadi saya melawat kelab yang saya salah seorang Admin di situ... seperti biasa, kelab Kuroshitsuji yang semua Adminnya melakonkan semula watak dalam cerita manga tersebut. Saya memegang watak Meyrin, pembantu kediaman Phantomhive dalam Kuroshitsuji. Dalam masa yang sama, saya juga menggunakan watak saya sendiri dan muncul sebagai Lady Lyana di situ. Jadi, boleh laa dikatakan saya yang sebagai seorang otaku,mangaka dan seiyuu dalam masa yang sama, bekerja sebagai admin dan melayan kelab peminat Kuroshitsuji yang sudah mencecah 18, 468 ribu orang peminat dari seluruh dunia (hanya kelab itu sahaja, belum termasuk kelab peminat yang lain). Berjumpa dengan orang yang pelbagai dan saya sebagai salah seorang yang dipanggil oleh semua org sebagai "Onee-san" (err...sebab saya antara yang senior dalam kalangan admin), pengalaman yang saya perolehi dalam masa yang sama telah mengasah kemahiran komunikasi dan berbahasa saya. Mana tidaknya, saya bertemu dengan beberapa orang peminat dari German dan saya belajar banyak perkara dari mereka... peminat dari Malaysia yang sangat friendly, peminat dari Singapura yang sangat manja dan sebagainya. 

Salah seorang admin telah menggelarkan saya sebagai "Lady Grey" ataupun Miss Charles Grey's Lover sebab saya mengaku saya sangat2 meminati watak Earl Charles Grey dari Kuroshitsuji. Berbanding dengan pistol atau senapang....saya lebih sukakan watak lelaki yang pandai bermain pedang atau panah, macam Earl Grey dari Kuroshitsuji, King Romualdo dari Fantaghiro dan juga Legolas Greenleaf dari TLOTR... di samping itu... ummm...persamaan 3 watak ni adalah dorg mempunyai warna rambut yg menarik, mata yang cantik dan (sebenarnya saya sukakan Legolas sebab dia sangat perfect!...=D). Watak Meyrin ni sebenarnya bertentangan dengan watak Earl Grey sebab Meyrin pakar dalam senjata api dan pernah menjadi pembunuh upahan sebelum bekerja di kediaman Phantomhive, manakala Earl Grey datang dari keluarga bangsawan yang terhormat pada zaman pemerintahan Ratu Victoria suatu ketika dahulu.

Saya sangat2 suka pada watak Earl Grey, King Romualdo dan Prince Legolas... <3<3<3


 Earl Charles Grey, Kuroshitsuji

King Romualdo, Fantaghiro

Legolas Greenleaf, The Lord of The Ring

Ah... ada lagi dua org...hehehehe...

Lucius Malfoy, Harry Potter

Severus Snape, Harry Potter


Okay... ini sedikit saja... XD ahahahaha.... (erk... kawan saya cakap "huih...ko ni playgirl" so saya balas balik "apa pulak??? ini kan watak dalam cerita saja... x salah pun.." =P )

Sabtu, 3 Disember 2011

A FLASHBACK OF MY MEMORIES: ABOUT A LADY #1

Dear Diary,

I wrote something that inspire me today... maybe because last night I got lack of sleep. Why? lately, before I fall asleep I always want to motivate myself...seems like I've become so weak. Weak in both mental and physical conditions. NVM, I know that it was just a test for me...a test...yes... oh...here, I wrote this one as my FB status...


I choose to protect...
even to protect isn't something easy for me...
I'm willing to keep those promises...
As it was a reef knot of trust for me...
I dare to left everything for myself...
just because I wanted to see the happiness in my family...
And I would never regret...
as long I know that I'm still in my track...
 You know, I'm start to think that it was really true, no matter how tough is a girl, she will feel on how big the responsibility is when she got it. Furthermore, it was a responsibility through a promises that she couldn't break. I would like to share... a story of mine, maybe this is a normal situation for you but opposite for me. 
 Long time ago, before I enroll at UPM, I still remember that I asked my aunt to tell me something. It was sounded like this:
 Me: Aunty, can you please tell me about something? this is something that I cannot discuss with my mother because I'm still thinking that it was really unsuitable for me to discuss it in such age.
Aunty: Sure... huh/ why not? you're almost 20....
Me: Actually... I dont understand so many things about love matter...I'm so sorry, this word "love" doesnt exist inside my mind before this... and to discuss it with mum or dad...I'm kinda shy...
Aunty: How weird you're, niece.  Usually people does discuss that matter with their parents. <she laugh>
Me: *speechless*
Aunty: Okay...pardon me. What is that?
Me: I wonder on something... err... aunty, do you ever fall in love with someone before this?
Aunty: Yes... to be honest with you, I admit that. But that's not the reason that I didnt get married until now...you know dear, sometimes we must let go of something that doesnt belongs to us.
Me: means?
Aunty: In my case, I didnt found anyone as him before this...and now it was impossible for me to get married... I'm already near to 50. 
Me: But aunty, did you ever confess to him?
Aunty: nope... I didnt. In most of the time I think that I got something to do than get married.. I come from the poor and big family, dear... so I choose to forget about love and move on to help them.
Me: Okay... *still thinking* Ah...I would like to know on how does my mum and dad get married? I got a feelings that mum doesnt like dad after all... but she was really weird...you know, sometimes I saw those two just like the young couples... teasing and teasing each other... but somehow I'm so happy to see them like that. 
Aunty: ah...about your mum... that sister of mine really a tough woman...actually, she and your father betrothed because of their parents. As I know from the real story, your mum actually doesnt like your father but she didnt hate him. Those two doesnt become a couple and doesnt dating even once before they get married. Our family tradition was very strong, dear. We always wanted to protect the family and dont ever blame your parents if they were so worry abut you. 
Me: I dont get it...I mean, those two... why they had betrothed because of their parents?
Aunty: because... long time ago, the old folks always used several kind of ways to prove that they choose the right person for their son. Your mum for example, she was asking to visit her mother-in-law and you know, she was doing the chores in all day. After that, the old folks will look on how you can manage those things...if you did it in proper way, you're pass.
Me: so complicated...
Aunty: yes... it is. Not every person can do it... you know, the old folks also kinda scary.
Me: Har??? O.O"
Aunty: because they can propose you without your knowledge and ask your parents for your hands in marriage. then your parents will accept it for you.
Me: WHAT? okay... that was very... *gulp* scary... @.@ Aunty...do you think that my parents will do the same for me and my siblings?
Aunty: I dont think so... they doesnt chose anyone... as long he got the IC, job and willing to take care of their daughter until the end. You see, I dont think that your mum will do the same for you.
Me: why?
Aunty: because so far... I know that she loves you and she knew you for a long time... since she was the one who given birth to you... she do said this to me also, that she got her high goals for you.
Me: Yeah... I do making several promises infront of them...
Aunty: keep up your promises... no matter what, old folks like the young generations who are honest and willing to keep the promise. You know, to promise is easy but you must remember to fulfill it. I dont get it... what is your promises between them...may I know if you dont mind?
Me: it was...something about the secret of family from your side, and something about taking care of this family if they're already gone, also something to do with those two youngest sisters of mine after I grade someday...also, something like that "wasiat" from my mother... to look after the family with my elder brother, which means, even I'm a girl, but I still got the responsibility to have a look after them as one of the head of family. Mum said that... I just...oh..I need to prepare myself...
Aunty: I see...must be because you got two brothers only. Your mother also take the same responsibility when our elder sister get married...we only got our youngest brother, the only son in my family. You can do it, dear...trust me. Your mother might see something inside you that you cant see by yourself before... but perhaps she does believe that you're the one who will fight for the peace in family... 
 Okay... so far, those are something that still haunted my mind lately...when I feel so down to underground, I would think about it... still, no matter what happen, I shouldnt give up. My family need me, and I'm the one who can help them right now. Not only because of my degree that I will get here, but because that my responsibility towards them. Also, a willing to do it all because of Allah no matter what reason it was.

Khamis, 24 November 2011

A Medicine For My Sorrow: Al-Quran and Violin from My Mother, Spirit and Guitar from My Father

Dear Diary,

An English version again... Hello everyone... I've been so busy lately. There's no suitable words to said that I'm so happy with the "recover" of my blog... *clap*clap*clap*... yay~<3 so I can write the entry again (right now, I'm working on a very2 long2 entry about my camp...almost the full stories of it...XD...

Like I've said before, human got their up and down... and I do lately feel so. Most of the time I prefer to be silent as I start to get confused and everything seems a blend mixing to me. My semester 3 lives was very WEIRD, since so many things had happened unexpectedly. You know, I could tell that there was a secret admirers of me (seriously I'm so surprise...O.O" BUT I think that they find the wrong girl <me>... XD). okay, enough for that... unsuitable topics for me... it makes me wanna throws everything out. Yesterday, my group (me and my senior, abang Mus) and the combination of another group of my sister Helen, Maybe and Yvonne, got the presentation of webquest: Wordpress. I'm the developer, and the rest help me very much with their ability to translate... heheheeh <3 a big applause to them... *clap*clap*clap*

Okay... before that, I've been through so much about the sorrow life... when I almost give up on everything include my academic... yet my father call me and give me his advices and so on... Papa... I love you so much... ='D thanks for the advices... but the guitar from him... ^^" errrr.... I put it at my sister's house.... I miss that guitar so much...my Legolas de Amour. But, the "spirit" that my Papa gave to me was nearly to my heart... why? because of the blue ocean pendant he bought for me long time ago... yes, the blue ocean crystal pendant that really special because it was the only one that sold by the owner of the shop, like the Phantomhive ring color. I always can feel the presence of my family member when I'm alone... weird, but it is very true. My youngest sister also got the same pendant as me, but she own the purple in color...almost pink. It does suits us very well, because my siblings are 7, then it seems like we're representing the rainbow color. Have a look:

a) My eldest sister: got the ruby ring and bracelet from her husband (and her husband got the inherited Keris with ruby in color from his family)
b) My eldest brother: he own something orange... his Samurai... (my sis-in-law like orange)
c) My second brother: he own something yellow... almost gold in color... (his wife also love that color)
d) My second sister: got her wedding gift in green color and her husband's fav.color is green
e) Me: definitely got the blue pendant...and will be calm down when I saw blue color...
f) My younger sister: she own something in dark blue... almost near to dark purple and she loves it
g) My youngest sister: she got the purple-pink pendant... and she own so many pink and purple things... =.="

ah... weird...XD

Suddenly, I remember about my mother's al-Quran, which she gave to me since I can read the letters of Jawi... when I read and recite that al-Quran, I can feel the soft voice of Papa and the hug of Mama near to me... feel so calm and sometimes I can smell the smell of Mama long time ago when I'm still a kid... maybe... 15-17 years old ago. Miss that moment so much... ah...time is really running faster.

Mama do gives me a present for my academic achievement. So, I bought a violin because it was my first list that I wanted to own...and I wanted to play most. When I remember about her, I will play the violin...and the memories of everything will comes out... mama is really special by her own even... ^^" errr... NVM... I know why does she always like that... every mothers loves their child, but it is very hard for a child to loves their mother... hehehehe

Academic... activities...hanging out a lil' bit... I tried to suits myself with this kind of life that I never thought about it before...and thanks so much to Sir coz he does remind me about a lot of things in the life of a student. =)

Rabu, 26 Oktober 2011

EIN BRIEF VOR MEINE MUTTER... #ENGLISH EDITION

Dear Diary,

It was very rare to write such entry... with English version. My apologize for the grammar errors...I'm not so fluent with English, but still wanted to try out.

Yesterday, I got a news from my father. He called me via my number, and said that my mother is not well since a week ago. I'm not so surprise with the news, honestly... coz I got the sign about it. I've suffer a hard back pain since a week ago, and it is hard for me to breath. So, I couldnt be so hyper as usual. In addition, I also got homesick... maybe some people will laugh at me because of that. But... why do I need to shy for it? Maybe I'm so childish (in some people's eye sight) and I admit that... but I wont going anywhere if I just think about the heart that I've left at my hometown.

Yet... I've already become "unconscious" inside. The most fear that I've try to avoid for many years... the death heart. I'm telling you that it was not because of broken heart or get dumped (Sorry to say, but I prefer single...LOL... just because I feel that I'm not matured enough to give my heart to someone else), but it was because of deep missing and feel so lonely. Someone said, "Ah...just call your parents... we're not living in stone age anymore" or "You're such annoying you know" and so on... but;

do they knows on how it feels when I want to feel my home surrounding? 
do they knows on how it feels when I want to get closed to my family?
do they knows on how it feels when I wish to eat something that made by my mother?
do they knows on how it feels when I wanted to be pampered by my father?
do they knows on how precious my family is?
do they knows on how it feels when I need to make sure that everything is gonna be fine inside my family?
do they knows on how much I wanted to leave everything but I cant just because I've made an unbreakable promises to my parents long time ago?
do they knows on how expensive is the price that I need to pay... just for having a scroll of degree and bring it across South-China Sea for my parents?
do they knows about the difference between "you heard the voice" and "you see the person" ?
do they knows on how it feels when all of the time, even I've been surrounded by thousands of people, I still cant sense the presence of "family"?

only one answer: THEY DONT... coz as my former English teacher have told me once, "people cant understand how it feels...until they've the same feelings as you're. The linear and chemistry becomes one... and on that time, they'll realize that 'I should not said such things to that person'... "

As I've no choice but planning on how I'm gonna survive these coming 3 months here, I do...preparing a little black diary for my parents. Which I will write inside it everyday...even I know that they're not be able to read it unless someone read for them (my father still can read, but my mother not)...and for some reason, I'm writing those in English version... means, inside my family...only me and my youngest sister will be able to translate it, as the other siblings can't understand English. I'm doing it on my own purposes... there is something that only me, my lil'sister and my parents knows. =^^= hehe

Last night... I've wrote something for my mother inside the diary... EIN BRIEF VOR MEINE MUTTER... but here is the translation... ^^"...

Dear Mama,

When I miss you so much...I'll try to play even a single note by using my violin... and hope that the wind could send it for you... that my heart always whisper "I would like to be there by your side as I could". I wish that you'll know... on how worth a word to me right now... even far away, I still want to keep sending you my melody... along with a string that unbreakable forever...sealed inside an envelope called "heart"...special for you. Here... I wrote a poet for you...and fill every words with my feelings right now...

Once...
I've play for you a nice...
smooth melody from my flute...
Along with my happiness...
Accompany you to be your strength....
With a promise "I'll take care of you..."

But now...
I just can compose...
A "Missing Melody" from my violin...
Along with my loneliness...
Accompany you as a replacement of myself... 
With a promise "I'll take my responsibility...to be the one who'll be able to help everyone"

By heart,
Your daughter


What I wish for now on... I hope that my mother will recover soon. Maybe I shouldnt be a crybaby anymore... as I'm trying to improve myself here. Life is short... and I shouldnt give up to my conditions. I still got a little strength to stand in the road...and a tiny light that accompany me to across the road of "University Life". Mum... wish me luck... and Papa... lend me your advice as my shield...and I hope that I can become stronger as you're.



    P/S:: This is...(=^^=) Earl Charles Grey from Kuroshitsuji... *adore*

 
Me: He's really cute~<3<3<3

Sabtu, 22 Oktober 2011

A FLASHBACK OF MY MEMORIES: KERANA... #2ND EDITION (ORIGINAL: DIARY)

Assalammualaikum wbt...

Alhamdulillah... baru saja selesai membaca blog rakan saya...Yaya... thanks so much~<3 muacks... hehehe...

Okay2... saya terfikirkan sesuatu yang langsung xda kaitan dgn "personal matter". Huu~ sebab rasanya, saya masih terlalu naif lagi mahu fikir2 pasal personal2 nih... let the time heal it. =D Hari ni 1 Jun... penerbangan saya sepatutnya pada awal pagi nih... 7.15 berlepas dari LCCT. Tapi saya dah balik Sabah dengan flight 9 mei hari tuh. ;) hehehe

Tapi terus terang saya kata, saya menyesal balik awal. Betul2 menyesal... tapi... x mengapa la. Saya rasa mungkin... ada baiknya begini, walaupun kini hati saya meronta nak balik UPM. Kenangan saya tertinggal di sana... dan KERANA itu saya rasa berat hati. Tapi, KERANA memikirkan parents saya yang memerlukan saya, saya sudi melepaskan semuanya... ikhlas KERANA Allah Taala. Baru2 nih, badai melanda bahtera keluarga kami... tapi alhamdulillah kini segalanya kembali tenang walau masih bergelora. Tak perlulah saya catatkan di sini. Bagi saya, itu ujian Allah SWT... ya... ujian... ujian kepada saya sebagai seorang anak, ujian kepada saya sebagai seorang adik, dan juga ujian sebagai seorang kakak... tak lupa juga, ujian kepada saya sebagai hamba Allah yang lemah.

KERANA... disaat saya baru hendak berdiri semula, ujian datang lagi... tapi saya redha. Saya tahu...suatu masa nanti saya akan menghadapi situasi yang lebih sukar dari yang saya alami hari ini atau hari2 sebelumnya. Mungkin kerana saya masih kurang mengerti... dan kurang memahami situasi? Ah... tak kisah lah. Saya harap saya tak pentingkan diri sendiri... tapi, jika atau sekiranya perlu.... saya sanggup jadi "knight" kpd family saya. Perlukah? Saya kena hati2... situasi tak membenarkan saya untuk terleka walau sesaat pun. Kehidupan yang tak sesuai untuk tumbesaran... *smirk* tapi... saya mmg tak pandai besar pun (org kata saya "budak2..." huh...penat saya dengar...)

Saya... terjebak dalam suatu jenis permainan. Ibarat bermain catur tapi ia set yang ganjil...ada 3 pemain... dan setiap set itu mempunyai raja yang berbeza. Saya... kalau boleh saya tak mahu terlibat langsung... ^_^" Hopefully.