Let The Magic Begin

Welcome to Hogwarts

Ahad, 30 Mac 2014

Diary of Uni: Suatu Pagi di Fakulti

Dear Diary,

Aku masih ingat hari itu. Aku duduk di foyer... dan aku ternampak seseorang yang aku sangat2 rindu (cewah). Ya lah, sudah berapa tahun ya sejak kali terakhir aku nampak orang itu. Aku jadi berdebar, lidah jadi kelu tak terkata apa2. Hendak berdiri pun susah... isy... pendek kata, aku terpaku disitu saja sampailah dia beredar. 

Bukan itu saja... selang beberapa hari dari hari itu aku terserempak lagi dengannya. Kali ini dari jauh saja. Fuh.. berat betul rasanya. Mahu nangis pun ada. Anyway... hahaha...sekian saja merapu kali ni. Mak panggil. ^^" hihihi

Sabtu, 28 September 2013

Diary of Life: Bila Diriku Menjadi Cikgu

Dear Diary,

Hiya...sorry sebab dah lama x tulis apa2 dlm blog nih. Kesibukan ditambah kemalasan memang menyusahkan (sabo jer laa..hahahaha). Oh ya, aku sebenarnya sungguh x sangka yang aku kini bergelar CIKGU walaupun hanyalah guru ganti sahaja. ^_^ hehehehe~ meh2... nak citer sal pengalaman pertama kali ditawarkan mengajar untuk tempoh 3 minggu. 

Pada hari itu, aku mendapat panggilan telefon tepat jam 12 tengah hari. Panggilan dari PPD tuh membuatkan aku terpana seketika. Ya, aku perlu bertugas keesokan harinya. Aku yang tiada persediaan... tetapi perlu bertugas dalam masa kurang dari 24 jam. Waahhhhh... jadi aku khabarkan berita gembira itu kpd mama dan papa. Dari petang sampai ke malam, diorang x habis2 bagi nasihat kat aku. Antaranya ialah "jangan pukul anak orang". Aku... kurang tidur pada malam itu tetapi mesti bangun seawal 4.30 pagi. Ya lah... sekolah tu agak jauh dari rumah aku. Ditambah pula, papa hantar adikku lagi bekerja di hospital. 

Aku tiba di sekolah itu seawal 6 pagi. Belum ada orang lagi yang tiba. Awal betul aku...aigo~ tapi x apa, aku mesti melapor diri. Beberapa minit kemudian, datang sekumpulan pelajar. Bertanya kepadaku kalau2 aku ni pelajar baru. Aku menggeleng kepala, dan hanya tersenyum. Rata2 diorang berbisik "mungkin pekerja baru". Ah.. aku rasa kurang senang bila mata2 asyik memerhatikan aku. Lalu di hadapanku semata2 hendak melihatku. Aku...seperti terasa hendak pulang. Tetapi aku mesti tabahkan hati. Ini pengalaman pertama aku menjadi guru- profesion yang suatu ketika dulu aku letakkan di pilihan terakhir, yang aku x pernah minta walaupun untuk masuk ke universiti. Aku bukanlah lulusan ijazah pendidikan, tapi aku bersyukur dengan pengalaman ini mungkin boleh mengubah persepsiku tentang seorang guru. 

Menanti dan terus menanti, akhirnya aku perlu berjumpa dengan PK1 sekolah itu. Berbincang mengenai tugasan dan jadual, membuatkan aku berasa gembira. Subjek kegemaranku... itulah yang aku akan ajarkan. Syukur alhamdulillah. Lalu aku diminta untuk berjumpa dengan tuan pengetua. Beliau bercakap dalam bahasa Inggeris, membuatkan rasa gabra aku hilang. Dari persepsiku, beliau merupakan seorang yang sangat peramah dan mudah menyesuaikan diri dengan orang. Beliau mengucapkan selamat datang, dan bertanya kepadaku tentang pengalaman mengajar. Aku katakan, aku tiada pengalaman mengajar tetapi semasa di universiti aku terbiasa dengan suasana pembelajaran yang memerlukan pelajar membuat pembentangan di hadapan kelas. Beliau bertanya lagi mengenai bahasa yang aku telah pelajari dan selepas aku menjawab, beliau bercerita mengenai pengalaman semasa di universiti. Soalan yang aku xkan lupakan ialah "adakah kamu dtg mengajar kerana duit?" lalu aku jawab "tidak. saya perlukan pengalaman. Siapa tahu, ini akan mengubah persepsi saya mengenai profesion ini". Dia menjabat tanganku, yang aku sambut dengan teragak2. Tiba2 dia berkata "kamu sangat tenang. Selalunya orang yang berjabat tangan dengan saya, tangannya akan berpeluh2". Aku tersenyum lalu berlalu keluar.

Terlalu banyak perkara berlaku pada minggu pertama. Aku mula membiasakan diri dengan persekitaran baruku. Wah... mejaku terletak di kedudukan strategik. Tetapi, guru2 yang lain sangat ramah membuatkan aku rasa gembira. Aku diberi amaran mengenai pelajar2 yang meluahkan kata2 cinta terhadap guru baru. Lalu aku katakan "jangan risau, saya tidak termakan dengan ayat2 jiwang karat". Minggu pertama merupakan minggu perkenalan dengan mereka (kelas yang bakal aku ajar). Disebabkan mereka bakal menduduki peperiksaan akhir, maka aku benarkan mereka membuat ulangkaji berkumpulan sepanjang P&P. Pada masa itulah, aku terbayang suasana persekolahanku beberapa tahun lepas. Ah...rindunya aku dengan masa2 itu. 

Minggu kedua, pelajar2ku semakin rapat dengan aku. Mereka suka bertanya, itu membuatkan aku berasa senang hati. Rakan sekerjaku tetap memberikan dorongan kepadaku untuk terus tabah berdepan dengan apa2 rintangan yang akan aku tempuhi. Beberapa orang guru berkawan denganku, walaupun aku rasa segan kepada mereka. Mereka orang berpengalaman, dan berkelulusan ijazah pendidikan ataupun lepasan maktab. Aku cuma menumpang, jadi aku rajin bertanya kepada mereka. Mendiamkan diri sepanjang masa bukan jalan penyelesaian kalau ada benda yang kita x mahir kan? ;) hehehehe. Minggu itu jugalah, aku banyak memberikan motivasi kepada para pelajarku. Aku katakan kepada mereka, aku x pernah tahu wujudnya biasiswa luar negara, belajar di luar negara...sehinggalah aku menjadi pelajar tahun akhir universiti. Bukan aku x pernah tanya, tetapi kami dulu selalu disuruh masuk maktab atau UPSI sahaja. Aku sudah penat diberitahu begitu. Baik dari guru mahupun keluargaku sendiri. Ah...aku mahu menjadi sesuatu yang lain. Aku katakan kepada pelajarku di kelas paling hujung, yang mereka bukannya tidak boleh berjaya tetapi mereka masih perlu berusaha. Aku pernah lihat pelajar kelas hujung mengalahkan pelajar aliran sains dahulu...miracle kan? tapi itu tidak mustahil. Itulah sebabnya aku x pernah meminggirkan pelajarku di kelas hujung walaupun diorang nakal. Aku ada tanggungjawab, iaitu sebagai cikgu yang akan membentuk diorang. Aku yakin, diorang akan berjaya.

Minggu ketiga, aku mula terasa masa aku semakin hampir (bukan masa mati ok..huhuhu). Pelajarku pada minggu ketiga semuanya perlu menduduki peperiksaan akhir. Waahh...aku sangat risau. Terutama bagi pelajarku yang berada di kelas hujung. Aku titipkan nota kepada mereka sebelum peperiksaan, dengan harapan mereka akan belajar. Pendidikan Seni visual, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Jasmani... tiga subjek yang aku ajarkan kepada kelas2 tertentu. Apabila aku memeriksa kertas pendidikan seni yang memerlukan mereka (kelas paling hunung itu) menjawab soalan subjektif dan lukisan, aku dapati semuanya lulus. Syukur alhamdulillah... aku tumpang gembira. Bukan setakat lulus, tetapi rata2 dapat A dan B. Guru mana yang x suka kan? hehehe.. pelajar PMRku pun semuanya menunjukkan prestasi yang baik. Aku sangat bersyukur. Aku dapat turunkan ilmu yang aku pelajari semasa di universiti dulu. Aplikasi dari kedua2 program major dan minorku. Hari terakhir aku di sekolah, aku sempat memeriksa tugasan terakhir yang aku minta pelajar dari kelas hujung itu buat. Di helaian terakhir tugasan PSV itu, aku nampak... sesuatu yang membuatkan aku terharu "kami sayang teacher selamanya". Aku cuma mampu tersenyum. Terdapat guru yang terkejut dengan berita bahawa itu adalah hari terakhirku di sekolah itu, dan mengucapkan terima kasih kepadaku. X kurang juga "semoga berjumpa lagi". Sungguh, itu merupakan pengalaman berharga kepadaku. Kerja seorang guru bukan senang, tetapi berbaloi. Apa yang guru ajarkan, itulah yang pelajar akan gunakan. Bermain bola sepak bersama mereka pada waktu pendidikan seni, mengajar mereka melukis pada waktu PSV dan memberi tips serta penerangan semasa kelas bahasa Inggeris merupakan saat2 yang aku rasa sangat berharga. Aku rasa sangat dekat dengan para pelajarku. ^_^ hehehehe

Sewaktu aku melangkah keluar dari sekolah itu, aku dapat rasakan betapa seronoknya menjadi seorang cikgu. Walaupun kadangkala aku naik fedup bila asyik ditanya "teacher sudah kahwin kah belum?"~ adoiyaiii... 

Isnin, 13 Mei 2013

My University Life: For The First Time...

Dear Diary,

Buka saja blog ni mmg boleh batuk2 rasanya. Apa x, dibiarkan bersawang begitu saja. Waaahhh... kebelakangan ni rasa betul2 penat. Assignment berlambak lah katakan. Tak sah hidup jadi pelajar kalau tiada assignment, betul x??? hihihi

Oh ya. Hujung minggu ni ada majlis makan malam yang perlu dihadiri. Untuk pelajar final year macam aku, dinner merupakan satu event yang dinanti-nantikan. Dalam masa dua hari sejak kelmarin, aku merayau mencari bahan2 yang sesuai sebab akak aku kata "pakai mekap". Aku langsung x biasa...adoiyai...

Akhirnya...aku membeli bedak berfoundation Silky White, berus make up dari bulu kambing, make up BelleSpa Valentine, fake eye lashes, gincu bibir Miss Rose & eyeliner Miss Rose (aku kurang gemar pada blusher). X kurang juga ubat jerawat Nixoderm & Eyelashes curler (ini untuk disimpan sj kot? lol). Dengan cara menebalkan muka di depan roommateku, aku mencuba mekap itu...dan? hasilnya untuk first timer.... (dukacita dimaklumkan kamera yg digunakan kamera cap ayam jadi paham2 laa hasilnya...huhuhu)


Isnin, 24 September 2012

Diary of 24th September: MONDAY!!!

Dear Diary,

Entah kenapa aku rasa lemas selepas aku ter"skip" kelas hari ni angkara xdpt tidur semalam (blackout punya pasal laa ni). Grr.. mcmana nak dpt 4.0 kalau skip kelas mcm tu pulak. Adeh~ Tambah lagi kena berbaris panjang mnegambil kad diskaun1M. kalau x ambil pulak nanti susah laa. :( tambahan pula ptg ada kelas, so takut x sempat siap. Maka terkorban laa kelas ganti yg tadi tu (itu extra class, bukan kelas ganti).

Cerita pasal blackout...jeng jeng jeng... 

Subuh tu...aku di bilik...dan aku dengar suara angin di luar. Sayup2 jer bunyinya. Tiba2, ada bunyi burung menambah keseraman suasana masa tu. Aku dengar bunyi burung tu dekat tingkap, dua kali berkicau (kalau mak aku tau, mesti beliau cakap "ah, taik telinga kau tu saja tuh" ) . Jadi, Aku buat "Derk". 

X lama selepas itu, hujan, kilat dan guruh mulai kedengaran. Aku punya laah happy sebab hujan dan aku blh tidur. Syok jer aku layan Facebook, movie dan download movie "Alamak Toyol" sambil tersengih2.  Tiba2 aku dengar bunyi "tap" diikuti oleh blackout. Adeh...bateri laptop pun sudah laa kondem tahan sejam ja, movie pulak ada 45% ja dah siap download. Adoiyaiiii~~ maka dengan sabarnya aku tukar laptop aku ke state "power saver" dengan harapan boleh laa bertahan sampai siap movie aku tuh. 

Tapi, aku yang sememangnya penakut bila gelap sangat x tahan stay dalam bilik bila gelap. Syukurlah ada laptop aku menerangi bilik masa tu, dah laa adik roommate aku balik kampung sebab tak sihat. T^T seram tau...aku terbayang ada pulak benda berbungkus putih tidur kat atas katil dia. eee.... (sapa suruh tengok cerita Pocong 44... apa ko rasa, oren?..hahaha).

Pas tu, laptop aku tiba2 hibernate. OMG!!! NOT NOW!!!!! nasib movie dah habis download. Aku pun apa lagi, dengan bergelap begitu aku rasa susah bernafas. Macam terperangkap dalam kotak kecil. Eee... X suka. >>>(>0<)<<< waaa.. Maka aku terdengar lagi bunyi "hiss" di dalam bilikku. Entah apa masa tu, aku cuma boleh membaca al-Fatihah dan cakap "kalau kau jin, baik kau keluar. Aku tak kacau kau" dan alhamdulillah, elektrik hidup kembali dan aku? tercari2 dari mana datangnya bunyi2 tu. Jadi, pagi tadi aku hanya tidur selepas menunaikan solat subuh dan menyiapkan kerja rumahku.

Diari Seorang Remaja: Aku bergelar SENIOR?!

Dear Diary,

Semenjak kebelakangan ni aku begitu sibuk melayani pelbagai perkara yang terjadi. Cinta lah, akademik lah..macam2 ada. Sedar2, aku sudah bergelar SENIOR. Betul ke ni?!! O.O

OMG~ terasa tua pula. XD ahahaha... (kawan A: sedar laa diri tu sikit dah 22 tahun...LOL). Yeah, aku sudah bergelar senior tapi aku nampak junior2ku lebih matang berbanding aku ~~ boo hoo hoo~~ (Kawan B: sekarang siapa yg nampak mcm pelajar tahun akhir, engkau ker diorang? :P ) ya lah. Aku pelajar tahun akhir..hahaha 

Ketahuilah wahai junior2 kami, bergelar final year student ni bukan sesuatu yang senang. Adik2 sekampus memerlukan bimbingan kami sebagai senior, apa lagi sebagai senior kami memikul amanah dalam pelajaran kami. Siapa buat FYP tahu akan sengsaranya benda tu, tapi demi masa depan mereka gagahkan juga (Kawan A: ek eleh...macam lah ko buat FYP. Kos ko xde buat pun...jgn nak mengade) <-- jgn jeles :P.

Anyway, masih tak percaya yang ada junior tersalah label aku sebagai junior. ada soalan free yang ditanya, dan ada pula yang melucukan macam "awak ni kos ape ek? second intake ke?" ah lantak lah. hahahaha... lepas tu aku ikut merapu sama dengan menjawab "um..saya third intake", dan ada jugak budak2 lelaki junior yang entah apa niatnya tetiba ja cakap "awak cute laa. dah ada yg punya ke belom?" (Kawan A&B: XD ahahahahaha) lepas tu aku ikut laa menjawab "sudah. maaf saya unavailable". perh... apa punya jawapan daa. Tapi biar aku xda calon-malon pun aku x kisah. Aku tetap jawab benda yg sama pun. *sigh* sebab aku malas dapat gangguan tu... kalau senior pun tya cm tu aku sah jawab benda yg sama. hahaha (kejam betul).

Anyway, sampai sekarang masih x percaya aku bergelar senior. Cesh... bertuah betul. Sudah hampir grade tapi kalau CGPA x naik jugak sampai takat 3.5 mmg jawabnya kena extend setahun lagi laa... adeh~

Isnin, 27 Ogos 2012

Diary of ?: Raya 2012; Herzlichen Glueckwunsch Fuer Deine Hochzeit!!!

Dear Diary,

Muahahahaha~ akhirnya!! \(^0^)/ beraya juga!!! weeeeeeeeeeeeee~~~~ (jangan dilayan...sah sudah mereng..LOL)

Anyway, Herzlichen Glueckwunsch fuer deine Hochzeit, Lala!! Selamat Pengantin Baru untuk Ex-classmateku time f6, Lala. Raya keempat kawanku ni kawen. Maka, ada laa soalan2 "Kau bila mau kawen?"...aigo~ lama lagi...hihihihi. 

Sempat jugak hadir majlis kawen kawanku itu...wheww.... bersama dengan geng keras seangkatan masa F6 dulu; Ameng, Zul@Jui, Manz dengan Fendy@Ketua Kelas. Bak kata si ketua kelas tu, "ai, S/U kena usahakan kenderaan" maka last2 minit laa aku tanya abangku yg no.2 tu blh hantar atau x (sbb dia juga yang bilang dia sibuk). TQSM to him, kami sampai juga di rumah pengantin. Hehe~ belum naik rumah, terjumpa pula si Saizatul Hafifie (ni sekor lagi classmate dulu). Lepas tu, ex-classmateku time kecil sampai F3, Razif, pula jadi pelayan tetamu. Meriah majlis tu. Terjumpa lagi dengan si C-Tah, Erma, Widwa n adiknya, I-Cha dan yg paling x kusangka2 best friendku ada bersama. waahh <3

Petang tu, aku dan si Ameng tu balik bersama-sama dengan best friendku sorang, adik n abangnya. Tak sempat mengucapkan terima kasih, dia sudah balik. Anyway, best friendku demam so dia xdpt datang beraya ke rumah kami tahun ni. hadeh... tapi aku doakan semoga dia cepat sembuh. (menyesal x amik gambar sama2 time tuh...aigo~)

<3<3<3Anyway, Selamat Hari Raya Aidilfitri <3<3<3

Lala and her hubby.. Happy Wedding Day!!!

Me and my friends <3 From left to right; C-Tah, Widya, Erma, I-Cha, Hana and Me

Isnin, 20 Ogos 2012

Diary Of ?: Raya 2012

Me: Baby Zaquan, Aunty love you so much!! <3 muackss...pengubat duka kami...hehe
Baby: Aunty, dont be sad... 


Dear Diary,

Kini daku menghadap laptop, menuliskan diari kali ini. Kenduri baru saja selesai beberapa jam yang lepas, tapi aku masih belum berpeluang berkunjung ke rumah keluarga dan juga sahabat handai. =(

Agak ramai orang yang berkunjung ke rumah sejak kemarin lagi. Mengenakan baju melayu dan segak bergaya, yang perempuan tak kira tua atau muda pula berbaju kurung atau jubah pelbagai warna. Terbit juga secubit rasa jeles, kerana aku beraya selama dua hari ni tanpa mengenakan baju kurung langsung. Mana tidaknya, aku sibuk di dapur membantu mamaku. Rasa mahu nangis, rasa geram, dan segala macam bersarang di dalam hatiku. Tapi, kalau nangis pula nanti budak2 tu sumbat pula mercun dalam mulut ni. heee~ seram!

Sedih rasanya sebab tak dapat beraya macam tahun-tahun sudah. Cubaan, dugaan...begini lah jadinya. Aku cuba untuk tabahkan hati ini, sebab aku tahu beza raya pertama dan hari seterusnya. Sangat berbeza, apa lagi kemeriahannya itu. Tapi apakan daya, nasib seorang gadis memang begini. Dan mungkin kerana kesedihan itu, aku demam laa pulak semenjak semalam. Isy3...

Itulah, bila tiba hari raya aku rasa sedih. Bila masanya aku berjumpa lagi dgn bekas kawan2 sekelas? sebab ada yang raya kedua sudah balik ke tempat kerja dan pelbagai lagi. Perlukah aku tunggu sehingga tahun2 akan datang? ada masanya aku rasakan betul apa yang mereka katakan padaku, "sepatutnya kita beraya ni bergilir. tahun ni kita kemari, tahun depan awak pula kesana". Tiap tahun asyik diorang jak yang melawatku, tapi aku? Aku berharap moga sahabat memahami diri ini. Salam Aidilfitri untuk semua. Jangan sedih2 tau. =') Daku berharap di masa akan datang akan adanya sedikit kebebasan untukku berhari raya. Aku tak mahu terlalu bebas, tidak juga terlalu terikat. Sederhana cukup lah. Bagi orang bernafas juga.

P.S: Ini kali lah...blog terkilan ni....hihihi... nak pujuk, sila bagi duit raya. XD