Let The Magic Begin

Welcome to Hogwarts

Khamis, 28 Mac 2019

Diary of Life: Tawaran Kerja...AKHIRNYAAA!!!

Dear Diary,

Previously aku ada cakap fasal resume dan aku ada bagitahu aku sedar aku buat silap. Dalam tempoh lebih kurang dua tiga minggu ni macam-macam jadi dekat aku. Aku buat freelance kerja, sambil-sambil drop resume terbaru aku dekat kompeni-kompeni yang aku minat dan menarik minat aku. 

Alhamdulillah syukur. Bersabar dengan ujianNya selama ini membuahkan hasil. Aku berjaya mendapat panggilan interview dari beberapa buah syarikat bertaraf international. Aku yang pandai down ni akhirnya tersenyum lebar. Tapi semestinya aku tak harap apa-apa melainkan aku belajar benda penting sepanjang sesi temuduga itu. Ya lah, benda kecil macam cara percakapan, perwatakan aku pun banyak berubah sebab temuduga. Aku jumpa orang-orang yang memang sudah lama berada di dalam dunia pekerjaan. Mereka-mereka inilah yang beri aku idea fasal dunia pekerjaan macam mana aku nakkan. 

Ada masanya aku pergi interview, kompeni yang interview aku tu menghilang senyap tanpa khabar berita. Mintak kerja dari jobfair, tak kena panggil. Ambil inisiatif mintak kerja dari e-mail selepas dapat dan nampak iklan kerja kat tempat lain, pun tiada jawapan. Ada dua kompeni yang offer kerja dekat aku dalam masa yang sama. Aku? yes...aku termenangis. Fikiran aku di awang-awangan melayang entah ke mana. 

Satu kompeni tu perlukan aku tukar tren kat certain stesen. Kerja shift. Jadual kerja dia a bit weird tapi aku boleh je bertahan dengan jadual begitu sebab aku jenis susah nak tidur malam. Aku paling suka staff-staff situ yang friendly dan upper management diorang buat aku selesa sangat. Aku berdoa ada boss macam ni yang inspire orang bawahan dia sebab ini necessary. Then satu kompeni ni pulak takde tukar-tukar tren. Memang jalan lurus je. Pergerakan boleh agak sampai berapa minit. Tak perlu tunggu tren lama-lama. Nak pergi kedai pun senang sebab situ kawasan yang mudah nak akses apa kita nak cari. Aku takmau cerita fasal gaji. Not fair untuk compare dua-dua ni dengan gaji sebab aku faham kompeni yang ada banyak cabang lebih mencabar nak diuruskan dari segi modal dan gaji pekerja padahal dialah yang paling perlukan tenaga manusia.  

Lama aku tunggu peluang kerja jangkamasa lama. Tapi aku ingat, adalah sebab Allah kasi aku rezeki macam ni. Bila tiba masanya, dapat. Apa yang jadi dulu semua bersebab. Allah uji aku, untuk aku reti bersyukur dengan rezeki cukup makan. Bila aku terima dan tak mengeluh, Dia bagi aku rezeki yang dua kali ganda dari apa yang aku dapat tadi. Bila dapat, Dia nak aku ingat dekat Dia. Dia nak aku belajar hidup susah. Dia nak aku belajar hargai orang yang ada dengan aku. Dia nak aku belajar gunakan masa dan peluang sebaiknya. Dia nak aku tahu, apa yang aku nak tak semestinya bagus untuk aku. Apa yang nampak bagus, tak semestinya bagus dan yang jahat tu tak semestinya jahat. 

Sampai sekarang masa aku tengah taip catatan blog ni, aku masih tak percaya. Aku macam rasa aku mimpi. Aku masih terkesan dengan mimpi semalam. Ya...mimpi semalam. Aku mimpi aku dihadiahkan kereta baru. Cantik pulak tu. Aku tau laa typical tapi kereta tu jenis Honda hahahaha...Honda putih. Tak mampu den nak memakainya. Kereta sorong pun takda aku tak berani nak berangan dapat kereta tuh. Yeah...dalam mimpi aku tu, aku balik kampung. Aku nampak abang aku dengan mak aku keluar dari kereta abang aku. Abang aku peluk aku sambil menangis kata kat aku, kerja aku tu tak bagi aku bermanja dengan dia dah kalau aku terima. Aku nangis weh...aku nangis dalam mimpi tu sambil peluk abang aku padahal dekat real life, mana pernah aku nampak dia nangis. Mak aku pulak, lepas aku peluk abang aku dalam mimpi tu mak lagi peluk aku. Banyak kali aku mintak ampun sebab aku tak dapat balik tapi mak cium aku sambil cakap dia restu aku cari keje. Aku terjaga je aku emotional sekejap. 

Haih.. rupanya ada berita baik. Alhamdulillah... 

2 ulasan:

  1. hi i just found your blog today and you were a germany major right? i just got my upu result today pastu saya dapat kos sama macam akak. kalau kos ni kerja apa eh akak sebab sources untuk info ni macam limited sangat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi unknown. Minta maaf sbb baru dpt reply. Saya busy lately hihi. Congrats on your result! I tell you, this course can get you the job yang memang rare macam course ni juga. Nak explain sini panjang but feel free to send me email : lyanaann@gmail.com so I can explain to you another opportunities that I found during my journey to get my current job. :D Its interesting if you really like some challenges (yg penting xde kaitan dgn jual penapis air, insurans apa lagi MLM)

      Padam