Let The Magic Begin

Welcome to Hogwarts

Ahad, 8 Januari 2012

Dari Meja Otaku: #2 Cara Belajar

Dear Diary,


Kali ni... aku nak dedahkan rahsia tentang kaedah pembelajaranku suatu ketika dulu. Rasa sangat2 menyesal sekarang dah kurang mempraktikkan cara2 tersebut sepanjang pengajianku di universiti setakat ini. Ternyata, cara lama memang berkesan kepadaku dalam teknik mengingat. Nak tahu?


1) Lukisan 

- ini kisahnya dulu cikgu sejarahku sangat2lah strict tentang pemarkahan. Dan? Aku selalu jadi peserta lompat bintangnya di tapak perhimpunan (disaksikan oleh junior...malu weh..bayangkan Form 6 buat lompat bintang). Tapi kata cikgu, "saya buat lompat bintang supaya kamu semua ingat "A" saja... AAAAAA" . Apa tidaknya, markahku untuk sejarah...nauzubillah. Sikit lagi dapat F. Selalu terselamat dengan markah 39.5. Diharap junior2 jangan laa ikut perangai aku dulu. Aku memang benci untuk belajar sejarah sebab kelas tu selalu membuatkan aku mengantuk. Tapi, suatu hari Cikgu Zul perasan yang aku minat melukis. Beliau ternampak lukisanku di bawah laci mejaku. Pertama aku cuba mengelak dari disoal. Tapi, akhirnya bila aku menang pertandingan seni lukis (aku menggunakan medium kertas dan water color saja), aku sudah tak dapat mengelak soalannya. Maka, ideanya tercetus untuk mengadakan pertandingan melukis kisah sejarah. Sebab pertandingan tu berkumpulan, aku ditugaskan untuk melukis dan yang lain pula bercerita. Isy3... tapi, disebabkan aku minat melukislah (masa tu lukisan aku mcm lukisan budak tadika), aku buat laa jugak. Alih2, kumpulan kami berjaya memenangi pertandingan itu. Aku mengulangkaji dengan cara yg sama, dan alhamdulillah keputusan peperiksaanku semasa STPM mengalami peningkatan (walaupun sedikit) daripada pointer2 awal yang tak sampai 1.0 pun... aiyark~

2) Buku Nota

- Sekali lagi..aku mmg tak suka belajar mengenai fakta. Tapi yang ini... ahahaha... aku sangat suka bila buku nota aku tu mengandungi gambar watak manga/anime yang aku minati. Ya lah... ini idea Cikgu Zul jugak ni. Masa aku Form 3 dulu, cikgu kata "saya tak mahu tengok buku nota yang biasa... banyak perkataan tapi kamu langsung x baca. Saya mahu setiap orang buat buku nota yang berbeza...design x boleh sama, dan tampal gambar2 yang kamu suka di dalamnya." ... maka...semua pelajar tingkatan 3 yang belajar subjek tu daripada beliau, telah membuat buku nota yang berwarna-warni. Aku? x terkecuali... ahahaha... sebab dalam buku notaku itu bukan gambar saja, ada juga lukisanku sendiri. Cara ni berkesan sebab bila PMR, aku cuma perlu membaca nota itu semula dan sebab minatlah, semua maklumat yang aku rasakan bosan bertukar menjadi sesuatu yang menarik. Alhamdulillah, akhirnya kesanggupan menghias buku nota mendapat ganjaran setimpal bila keputusan PMRku untuk subjek sejarah ialah "A". Subjek lain turut mengalami peningkatan mendadak. Straight 7B...

Dan??? Last but not least...

3) Slide

-Ini hasil cetusan ideaku daripada kehidupan seharian yang dikelilingi dengan barangan anime/manga. Aku pasti yang idea ni memang berkesan sebab masa aku form 4 & 5, aku menghabiskan masa membaca slide sahaja. Sekarang pun, aku masih mempraktikkan kaedah ini. Habis slide pembelajaranku ditukarkan kepada sesuatu yang seperti ini:


Slide German as Second Language: Blended Learning (Teaching Method)

Slide German as Second Language: Kommunikative Methoden (comparation of 19th Cent. and 20th Cent. Method)

Sekian....jumpa lagi di entri yang akan datang... =D

2 ulasan:

  1. sye pon nk cube la.. nk letak gamba usui, atau zoro

    BalasPadam
    Balasan
    1. waaahhh.. :D terima kasih sebab sudi singgah. Boleh praktikkan, tapi xda masalah untuk cuba sesuaikan dengan kehendak diri. hehehe

      Padam