Let The Magic Begin

Welcome to Hogwarts

Selasa, 20 Disember 2011

Dari Meja Otaku: #1 Anime dan Manga Dalam Kehidupanku

Legend Vol.1


Dear Diary,

Pelik semacam pula buat entri macam ni (err....xlah pelik tapi rasa lain... xD ahahahaha... ) uhumm... okay... Kali ni entri ni pasal aku yang merupakan seorang otaku. =D Tahu tak "Otaku" tu sebenarnya merujuk kepada orang yang "geek" kat Jepun? dan"Otaku" yang jenis tu memang ada minat mendalam terhadap teknologi maklumat (aku out of list.... LOL... ). Tapi, aku ni "Otaku" yang juga didefinisikan sebagai terma Jepun terhadap golongan fanatik terhadap manga, anime dan permainan video. Tapi apa kena-mengena tajuk entri kali ni dengan aku pulak erk? Bukan tak ada kaitan langsung ka?

Jawapannya ADA. Aku dan kehidupanku yang dipenuhi dengan fantasi mengenai manga dan anime, juga kehidupan seharian yang dikelilingi oleh benda2 sebegitu. Aku minat melukis sejak dulu lagi, dan minat itu langsung tidak menjadi batu penghalang untukku melukis sesuatu walaupun assignment sedozen perlu dihantar pada keesokan harinya. Kadangkala, apa yang aku lukiskan itu menjadi gambaran perasaanku sendiri. Mungkin bukan dari ekspresi watak sahaja, tetapi dari segi kekemasan lukisan itu sendiri. Bila aku sangat bosan dan tertekan, lukisan tu pun jadi huru-hara. hehehe... walaupun begitu, aku takkan melukis orang lidi...memang tidak akan... XD
Di bilikku kini menempatkan sekotak penuh manga yang berlainan jenis (kurang dari 1/3 daripadanya dibeli di Big Bad Wolf sale). Aku tertarik pada manga supernatural, victorian era dan juga magik. Romantik? sangat jarang... ada pun sikit jer. Manga bercorak lolita pun comel (itu sebab watak lelaki dalam manga tu sangat HOT) ahahahahahahaha... maka aku telah jatuh cinta pada watak dalam manga. LOL... 

La Corda D'oro Primo Passo dan Kuroshitsuji merupakan manga yang WAJIB ADA padaku. Kedua-duanya juga ada dalam bentuk anime dan aku? sanggup simpan duit sikit2 untuk membelinya. Hehehehe...  Selain itu, manga keluaran Malaysia seperti 143, Maid Maiden dan Kaoru Cake House oleh Kaoru menarik minatku. Satu lagi yang aku mula lihat di pasaran kini, manga keluaran korea telah mula memasuki pasaran Malaysia dengan jumlah yang agak banyak. Aku perasan (sebab aku meminati salah satunya...XD ahahha), bila aku membeli manga bertajuk "Legend" entah kenapa aku berdebar-debar bila membacanya. Seolah-olah cerita itu berkait rapat denganku. Tambahan pula, watak lelaki yang berambut panjang tu... macam lebih kurang sama dengan "someone" yang suatu masa dulu pernah wujud berulang kali di dalam mimpiku. Hm... perasaan aku jer kot??

Satu benda yang sejak dulu lagi aku memang sangat2 berminat... COSPLAY. Aku memang minat sangat bab-bab baju banyak lace, dan apa2 pun memang barangan comel jugak laa aku cari. Bukan warna pink saja okay, aku memang minat style gothik lolita. Emakku tahu pasal benda ni... dan aku hanya pakai benda2 begitu di rumah saja  (bukan untuk tayangan umum...sekian). Mestinya ada jugak orang yang tanya soalan ni:
"abis tu?? kalau ko pakai di rumah saja buat apa? bukannya ada orang tengok pun"

so aku jawab: "okay lah tu... kalau adik-beradik n parents aku tengok ok jak. lagi best kalau xda org tengok. Xda lah aku tambah dosa sedia ada".

Fantasi berleluasa nampak gayanya. XD ahahahahahhaha... ada pulak gitu... *koff*koff* baju yang aku maksudkan lebih kurang style yang ini:


#Classic Lolita Style

# Bustle Skirt for Lolita

Baju di atas cuma sampel sahaja. Tapi aku boleh mengaplikasikannya dalam rekaan untuk baju lolita. Adik bongsuku pernah menghadiahkan baju style begitu kepadaku. Baju itu berwarna peach dengan skrit lace bertingkat. Hehehehe...(kes: minat sama) Ah... kan bagus kalau suatu hari nanti aku mempunyai seorang butler yang memakai kot bajang hari2, dilayan oleh maid yang memakai pakaian seperti di atas... hehehe... dan? ada seorang tutor peribadi untuk mengajarku tentang banyak benda. Syarat untuk menjadi tutor adalah:

1) Tau menghormati orang
2) Berambut blonde panjang
3) Smart dan tinggi
4) Gentleman
5) Penyabar (kerana aku sangat nakal..XD)

Tapi... cukuplah dengan angan2 tu. X habis2.... ahahahaha... walaupun aku tahu, kebarangkalian untuk dapat tutor macam tu sebenarnya masih wujud. Sebab, dulu masa aku berumur 14 tahun, aku pernah bertemu dengan orang seperti itu bila makcikku membawaku menyertainya dalam ekspedisi mendaki Gunung Kinabalu. Aku peserta termuda dalam kumpulan kami. Kami menginap di asrama di Kinabalu Park. Semestinya lelaki yang berasal dari California itu juga menginap di sebelah bilik kami (dia dan rakan2nya sebilik dengan 3 org ahli ekspedisi lelaki kami). Out of topic sikit... hehehe... then, bila malam aku keluar sekejap dari bilik untuk menjawab panggilan telefon dari bapaku. Aku lihat untuk pertama kalinya dia melepaskan ikatan rambutnya yang ala-ala Legolas tu. Lelaki tu ada rambut blonde yang cantik dan berkilau...aku terpegun seketika (nasib x ternganga... ahahaha) dan cepat2 aku menoleh ke tempat lain. Dia memakai baju sejuk walaupun aku tahu, mat salleh ni selalunya lut dengan sejuk.XD ahahahaha... dan bab yang aku takkan lupa bila dia memanggilku "babygirl, are you okay?" bila aku terbersin selepas habis bercakap di talian. Aku rasa, masa tu aku blushing bila dia tersenyum... awww... (perhatian: Aku tak gedik okay...) he got the shiny pretty eyes... =^^=

Dalam kehidupanku kini sebagai pelajar, aku berjaya mendapat tawaran sebagai juru designer untuk fesyen lolita. Aku masih belum memberi jawapan kepada tawaran itu. Belum habis belajar lagi kerja dah datang bergolek...dan persoalannya, layakkah aku? ^^" err...aku kurang yakin mengenai itu. huhuuu.... 

Ada juga dalam kalangan rakan sekelasku yang bertanya:

"eh, ko x pakai baju kurung ke? selalu jer aku tengok ko pakai t-shirt atau dress ke kelas? pas tu dress tu siap cover dengan jaket atau selendang lagi...pelik laa aku tengok"

soalan free... jadi dengan jujurnya aku jawab:

"kenapa? aku tak pakai seksi, jangan risau. Sebab aku pakai jaket/ selendang sbg cover tu bila dress tu spesis ketat dan aku rasa tak selesa orang pandang aku semacam. Lagipun di dalam kelas sejuk dan aku sangat sensitif dengan aircond. Pasal baju kurung... bukan tak pakai, pakai jugak tapi masih berat hati. Aku masih fobia... seriously no jokes pasal itu."

Isy3... tapi, manga dan anime memang sangat menarik. Dalam kebanyakan masa, aku belajar dari situ... belajar untuk fokus dan sebagainya. Suatu masa dulu emak melarangku untuk membeli manga sebab katanya aku akan jadi malas untuk belajar, tapi bila mak nampak keputusan peperiksaanku masih tetap meningkat, maka emak sudah tidak menghalangku lagi. Minat berbeza, tapi ada cara untuk mengaplikasikan ilmu. Sentiasa ada... kerana ilmu itu luas. =D

2 ulasan:

  1. Giler minat dekat anime ! Congratz ! Kita minat gak tapi sikit2 ja

    BalasPadam
  2. =^^= hehehe... TQ... ar? napa minat sikit?

    BalasPadam